Referanser

Wenche Rydning, Regjerende Verdensmester i Flyfemkamp

Wenche Rydning: I hinderbanen under VM i Trondheim 2012

Wenche Rydning: I hinderbanen under VM i Trondheim 2012

Etter å ha trent flyfemkamp i noen måneder bestemte jeg meg for å satse seriøst, og jeg ønsket å finne ut hvor langt det var mulig for meg å nå i denne idretten. For å få timeplanen i hverdagen til å gå opp visste jeg at jeg måtte trene smart og målrettet for å kunne ha en sjanse til å hevde meg, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle strukturere treningen. Jeg visste ikke hva jeg burde prioritere først eller sist; teknikk, utholdenhet, styrke, spenst… Burde jeg kanskje trene alle disse tingene parallellt, eller burde jeg periodisere treninga, og hvordan skulle jeg i så fall skulle gjøre det….?? Spørsmålene var mange, og jeg skjønte at jeg trengte hjelp til å sette opp en plan.

I april 2012 fikk jeg den første skreddersydde periodeplanen fra Frank. Jeg visste at han hadde peiling på dette med idrett og trening, og det var en viktig motivasjon for meg når jeg skulle investere såpass mye tid og energi på treningsopplegget. Jeg merket med èn gang at det var inspirerende å trene etter et opplegg som var tilpasset meg og mine mål.

Wenche Rydning 2: Full innsats under balløvelsen i åpent Brasiliansk mesterskap 2012

Wenche Rydning 2: Full innsats under balløvelsen i åpent Brasiliansk mesterskap 2012

Jeg trivdes med treningsøktene som jeg selv hadde vært med å påvirke, noe som igjen gjorde treningen lystbetont. Jeg bekymret meg heller ikke lengre over om treningsopplegget var fornuftig og om jeg kastet bort dyrebar tid som jeg heller burde brukt til noe annet.

Nå har det gått ett år og treningen har virkelig gitt resultater. Dette merker jeg både på hvordan kroppen fungerer og på målbare resultater på tester. Jeg har blitt sterkere i hele kroppen, fått bedre utholdenhet og teknikk på løping og jeg svømmer raskere for å nevne noe.

Idrett og trening er et fagfelt i stadig utvikling, og det kan være vanskelig å henge med på hva ekspertene mener er den beste måten å trene på hvis man vil nå langt. Frank er opptatt av å holde seg oppdatert på denne utviklingen, og råd og tips jeg får er basert på de ferskeste forskningsresultater og en helhetlig vurdering av meg som utøver. Jeg slipper rett og slett å bekymre meg :-)

Min erfaring med Frank som personlig trener er utelukkende positiv, og jeg anbefaler han gjerne til deg som ønsker å få mest mulig ut av treningen, men som ikke helt vet hvor du skal begynne :-)

 

 


 

Åge Andersen, 10 kg vektreduksjon på under 3 måneder

Åge Andersen: 10kg lettere og minst like sterk

Åge Andersen: 10kg lettere og minst like sterk

Jeg hadde den 25 april en vekt på 113 kg og begynte å føle meg noe småfeit og i dårlig form, dette til tross for at jeg trener jevnlig.

Jeg kontaktet Frank, da jeg vet at han hadde tatt PT-kurs og kostholdskurs. Han fikk i oppgave å tilrettelegge et trenings- og kostholdsprogram for meg, der hvor målet var at jeg skulle gå ned minimum 8 kg innen 1 juli, dog med begrensning i at muskelmassen ikke skulle være mindre enn hva den var pr 25 april.

Jeg måtte da blottlegge mitt “slette kosthold”, med det resultat at “alt som var godt” (pølse m/brød og rekesalat, potetgull, osv..) forsvant ut av mitt framtidige kosthold.. Dette ble, etter samtale hvor jeg var enig i at endring måtte til, erstattet med sunnere produkter (tran, frokostblanding, frukt..) og flere og mer systematiske måltider. I tillegg satte han opp styrketreningsprogram hvor store muskelgrupper ble aktivert, samt at jeg fikk 3 forskjellige “løpeprogram”. Frank fulgte opp og motiverte godt i prosessen, og kiloene forsvant sakte men sikkert. Alle verdiene på “Tanitavekta” ble bedre – og bedre.. I midten av juli var min vekt nede i 103 kg. Formen hadde gått fra å være dårlig til å bli god, men det mest utrolige var at jeg hadde samme muskelmasse som jeg hadde når jeg startet prosessen. Dette viser etter mitt skjønn at Frank vet hva han holder på med, så lenge den han veileder/trener er med på og følger opplegget.

 


 

Roy-Are Iversen, Tippeligaerfaring med Bodø Glimt og deltaker under Engadin Skimaraton i Sveits, 2013

Roy-Are Iversen: Gjennomtrent keeper

Roy-Are Iversen: Gjennomtrent keeper

Roy-Are Iversen: Under årets Engadin Skimaraton i Sveits

Roy-Are Iversen: Under årets Engadin Skimaraton i Sveits

Har vært heldig å få trent sammen med og blitt trent av Frank Sandberg siden 2010. På den tiden har han vært med å forvandlet en puslet, men eksplosiv keeper til en sterk og ennå mer eksplosiv keeper. Har aldri vært så sterk og så godt trent som nå.  Dette har gjort at æ med bare noen få økter på ski i tillegg kunne gjennomføre Engadin skimaraton i Sveits, 2013, på en god tid.

Frank Sandberg er veldig dyktig å lage gode treningsprogram som både er artige, utfordrende, utviklende, og allsidig. Han har øvelser som du knapt vil oppleve maken til andre steder og som gir den effekten du er ute etter. Er veldig fornøyd med den jobben han har gjort og vil gjerne fortsette å trene sammen med og av Frank Sandberg.

 

 


 

Eivind Bråttvik, nysgjerrig på styrketrening

Eivind Bråttvik: Fornøyd med fremgang i styrke og muskelvekst

Eivind Bråttvik: Fornøyd med fremgang i styrke og muskelvekst

Etter mange år som fotballspiller og aktiv løper uten noen som helst spesifikk styrketrening på overkroppen så fant jeg ut at det var på tide å gjøre noe. Problemet var at jeg kunne ingenting om styrketrening, og var veldig skeptisk på å begynne. Heldigvis for meg skulle løsningen vise seg og være nær. I august 2010 tok jeg opp temaet med Frank Sandberg. Etter noen samtaler med Frank kjente jeg at skepsisen begynte å forsvinne og jeg kjente meg klar.

Frank utarbeidet gode treningsprogram som hele tiden fulgte min utvikling. Programmene til Frank er alltid utfordrende og artige (selv om jeg banner litt for meg selv på de tyngste treningsprogrammene hans). Noe av det viktigste Frank gjorde siden jeg var ny (innenfor styrketrening) var å lære meg å skape gode rutiner.  Et godt eksempel på en øvelse jeg er blitt sterkere i etter treningsprogram fra Frank er Hang ups. Før klarte jeg maks 5, i dag 24!

Nå når jeg sitter å skriver dette snart 3 år etter er jeg i mitt livs beste form. Jeg er 18 kg tyngre en det jeg var når jeg startet (og det er ikke fett…). Jeg er veldig takknemlig for all støtte og hjelp jeg fikk av Frank. Til alle dere som vurderer å benytte dere av Frank som PT, GO FOR IT!!! Bedre PT skal du lete LENGE etter!

 


 

Kjetil Fjeld Hovden, Birkebeiner

Kjetil Hovden: En ekte Birkebeiner

Kjetil Hovden: En ekte Birkebeiner

Mitt bekjentskap til Frank startet da jeg bestemte meg for å fullføre birkebeinertrippelen. 54km ski klassisk stil, 21 km terrengløp og 94km terrengsykling. Jeg trengte hjelp til målrettet og riktig trening for best mulig resultat.

Frank Har satt opp flere programmer og fulgt meg tett opp igjennom trening med on-site veiledning, over e-post og telefon. Han har regelmessig gjennomført kroppsanalyse og fulgt med på kroppssammensetningen min.

Frank er meget faglig dyktig når det gjelder trening og kosthold. Han setter seg grundig inn i min situasjon for å gi meg best mulig utbytte av treningsøktene.

Jeg har nå gjennomført Birken på ski, og foreløpig har treningsplanen virket veldig bra, da resultatet mitt var bedre enn forventet

 


 

Stine Mosti, Idrettsoffiser Bodø Hovedflystasjon

Stine Mosti: Sprek idrettsoffiser i hinderbanen

Stine Mosti: Sprek idrettsoffiser i hinderbanen

Jeg har i alle år vegret med for å trene knebøy og markløft grunnet kne- og korsryggproblemer. Etter noen enkle, men effektive tips fra Frank i treningsrommet, fikk jeg endelig til disse øvelsene uten å kjenne smerter i verken knær eller rygg. Nå er det mine absolutte favorittøvelser.

 

 

 

 

 

Comments are closed.